Uchwała Nr 347/L/2023 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 23 marca 2023 roku
Uchwała Nr 347/L/2023
Rady Powiatu Skarżyskiego
z dnia 23 marca 2023 r.
w sprawie trybu
prac nad projektem uchwały budżetowej powiatu oraz ustalenia zakresu
i formy informacji za I półrocze roku budżetowego
Na
podstawie art. 53 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r.
o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2022r. poz. 1526),
art. 234 i 266 ust. 2 ustawy z dnia
27 sierpnia 2009r o finansach publicznych (Dz.U. z 2022r.
poz. 1634, 1692, 1725, 1747, 1768, 1964, 2414 oraz z 2023r.
poz.412)
Rada Powiatu Skarżyskiego uchwala, co następuje:
§ 1. Ustala się tryb prac nad
projektem uchwały budżetowej Powiatu Skarżyskiego oraz zakres i formę informacji:
1) o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze roku budżetowego;
2) o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej;
3) z wykonania planów finansowych samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej.
1) o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze roku budżetowego;
2) o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej;
3) z wykonania planów finansowych samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej.
§ 2. 1. Projekt uchwały
budżetowej Powiatu opracowywany jest na każdy rok budżetowy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa dotyczącymi budżetu oraz przepisami
dotyczącymi zasad funkcjonowania jednostek organizacyjnych Powiatu.
2. Projekt
budżetu opracowywany jest w zakresie dochodów i wydatków
w pełnej szczegółowości klasyfikacji budżetowej tj.: dział, rozdział,
paragraf, z podziałem:
a) na dochody bieżące i majątkowe,
b) na wydatki bieżące i majątkowe.
a) na dochody bieżące i majątkowe,
b) na wydatki bieżące i majątkowe.
§ 3. 1. Do projektu
budżetu załącza się wykaz wydatków majątkowych rocznych wraz z nazwami
zadań inwestycyjnych i strukturą ich finansowania oraz plan dochodów
powiatu według źródeł pochodzenia.
2. Uzasadnienie
do projektu budżetu powinno w szczególności wyjaśniać założenia dotyczące planowanych wielkości dochodów i wydatków oraz przychodów
i rozchodów.
3. Materiały
informacyjne towarzyszące projektowi uchwały budżetowej zawierają:
a) informację Ministra Finansów o przyjętych w projekcie ustawy budżetowej planowanych kwotach rocznych poszczególnych części subwencji ogólnej oraz o planowanej na dany rok kwocie dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego;
b) informację Wojewody Świętokrzyskiego dotyczącą planów dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej, zadań inspekcji i straży, a także planu dotacji na realizację zadań własnych, przyjętych w projekcie ustawy budżetowej;
c) wskaźniki ekonomiczno - finansowe: prognozowany wzrost wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń, wzrost wydatków rzeczowych (inflacja) przyjęte do planowania;
d) informację o stanie zadłużenia Powiatu Skarżyskiego według stanu na 30 września.
a) informację Ministra Finansów o przyjętych w projekcie ustawy budżetowej planowanych kwotach rocznych poszczególnych części subwencji ogólnej oraz o planowanej na dany rok kwocie dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego;
b) informację Wojewody Świętokrzyskiego dotyczącą planów dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej, zadań inspekcji i straży, a także planu dotacji na realizację zadań własnych, przyjętych w projekcie ustawy budżetowej;
c) wskaźniki ekonomiczno - finansowe: prognozowany wzrost wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń, wzrost wydatków rzeczowych (inflacja) przyjęte do planowania;
d) informację o stanie zadłużenia Powiatu Skarżyskiego według stanu na 30 września.
§ 4. 1. Kierownicy
jednostek organizacyjnych Powiatu oraz powiatowych służb, inspekcji
i straży, naczelnicy wydziałów, kierownicy samodzielnych komórek
organizacyjnych oraz pracownicy zatrudnieni na samodzielnych stanowiskach pracy
składają materiały planistyczne Zarządowi Powiatu w terminie do
10 października.
2. Radni
Powiatu oraz komisje Rady Powiatu mogą składać do Zarządu Powiatu pisemne
wnioski do projektu w terminie do 10 października.
§ 5. 1. Zarząd Powiatu
przedstawia projekt uchwały budżetowej Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Kielcach oraz Radzie Powiatu Skarżyskiego w terminie określonym
w ustawie o finansach publicznych celem zaopiniowania.
2. Opinię
Regionalnej Izby Obrachunkowej, Zarząd Powiatu zobowiązany jest przedstawić
Radzie Powiatu niezwłocznie po jej otrzymaniu, nie później niż w dniu
sesji budżetowej.
3. Po
otrzymaniu od Zarządu Powiatu projektu uchwały budżetowej wraz
z uzasadnieniem i materiałami informacyjnymi Przewodniczący Rady Powiatu niezwłocznie
przekazuje go radnym, nie później niż w ciągu 2 dni roboczych od
jego otrzymania.
4. Projekt
dostarczany jest drogą elektroniczną.
5. Komisje
Rady opiniują przedłożony projekt i przekazują pisemną opinię do
Przewodniczącego Rady i do Zarządu Powiatu w terminie do
10 grudnia.
6. Komisje
i poszczególni radni mogą składać ewentualne wnioski w sprawie zmian
do projektu i przekazywać je na piśmie do Zarządu Powiatu w terminie
do 10 grudnia.
7. Radni
oraz komisje proponując wprowadzenie nowego wydatku lub zwiększenie
przewidzianego w projekcie wydatku zobowiązani są wskazać źródło jego
finansowania.
8. Wnioski
złożone po terminie określonym w ust. 6 nie będą
rozpatrywane przez Zarząd Powiatu.
9. Zarząd
Powiatu niezwłocznie po otrzymaniu wniosków, o których mowa
w ust. 6, rozpatruje je i przygotowuje ewentualne propozycje
poprawek do projektu.
10. Poza
propozycjami poprawek, o których mowa w ust. 9 Zarząd
Powiatu może przedłożyć Radzie Powiatu propozycje poprawek do projektu
w zakresie:
a) zmian, które są skutkiem propozycji złożonych przez Zarząd,
b) zmian będących następstwem innych okoliczności zaistniałych po terminie złożenia projektu Radzie.
a) zmian, które są skutkiem propozycji złożonych przez Zarząd,
b) zmian będących następstwem innych okoliczności zaistniałych po terminie złożenia projektu Radzie.
11. Zarząd
Powiatu propozycje poprawek do projektu przekazuje do Rady Powiatu najpóźniej
na 7 dni przed wyznaczoną datą sesji budżetowej.
12. Komisje
Rady opiniują zaproponowane poprawki.
§ 6. Przewodniczący Rady
zwołuje sesję budżetową w terminie wynikającym z ustawy. Porządek
sesji winien zawierać między innymi:
1) skrótowe omówienie projektu
oraz przedstawienie zaproponowanych poprawek, o których mowa w § 5 ust 9 i 10;
2) odczytanie opinii Regionalnej
Izby Obrachunkowej w Kielcach;
3) odczytanie opinii
poszczególnych komisji Rady;
4) dyskusję;
5) głosowanie poprawek
zaproponowanych w toku prac nad projektem uchwały budżetowej
i zgłoszonych w trakcie sesji;
6) głosowanie projektu uchwały
budżetowej wraz z przyjętymi poprawkami.
§ 7. Informacja
o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze obejmuje część opisową
oraz tabelaryczną zawierającą w szczególności:
1) zestawienie ogólne
z wykonania budżetu określające:
dochody, wydatki w tym: bieżące i majątkowe, deficyt/nadwyżkę budżetu,
przychody oraz rozchody;
2) wykonanie planu dochodów
według źródeł oraz według działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej;
3) wykonanie planu wydatków
według działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej,
z wyodrębnieniem:
a) wydatków bieżących w tym: wynagrodzenia i składki od nich naliczane, wydatki związane z realizacją ich zadań statutowych, dotacje na zadania bieżące, świadczenia na rzecz osób fizycznych, wydatki na programy finansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, obsługa długu, poręczenia i gwarancje;
b) wydatków majątkowych, w tym: inwestycje i zakupy inwestycyjne, wydatki inwestycyjne na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych;
a) wydatków bieżących w tym: wynagrodzenia i składki od nich naliczane, wydatki związane z realizacją ich zadań statutowych, dotacje na zadania bieżące, świadczenia na rzecz osób fizycznych, wydatki na programy finansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, obsługa długu, poręczenia i gwarancje;
b) wydatków majątkowych, w tym: inwestycje i zakupy inwestycyjne, wydatki inwestycyjne na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych;
4) wykonanie planu finansowego
zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych
ustawami;
5) wykonanie planu dochodów
i wydatków związanych z realizacją zadań w drodze porozumień;
6) wykonanie planu dotacji
udzielonych z budżetu powiatu dla jednostek sektora finansów publicznych
i jednostek spoza sektora finansów publicznych;
7) wykonanie planu wydatków
majątkowych.
§ 8. Informacja
o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej za I półrocze
obejmuje:
1) zestawienie tabelaryczne oraz część
opisową omawiającą podstawowe wielkości dotyczące poziomu zadłużenia Powiatu na
dzień 30 czerwca:
a) dochody bieżące i majątkowe, w tym dochody ze sprzedaży majątku,
b) wydatki bieżące i majątkowe w tym wynikające z limitów wydatków na planowane i realizowane przedsięwzięcia,
c) kwotę wydatków na wynagrodzenia i składki od nich naliczane, wydatki związane z funkcjonowaniem organów Powiatu, na obsługę długu, poręczenia i gwarancje,
d) wynik budżetu,
e) przychody oraz rozchody budżetu;
a) dochody bieżące i majątkowe, w tym dochody ze sprzedaży majątku,
b) wydatki bieżące i majątkowe w tym wynikające z limitów wydatków na planowane i realizowane przedsięwzięcia,
c) kwotę wydatków na wynagrodzenia i składki od nich naliczane, wydatki związane z funkcjonowaniem organów Powiatu, na obsługę długu, poręczenia i gwarancje,
d) wynik budżetu,
e) przychody oraz rozchody budżetu;
2) zestawienie tabelaryczne oraz
omówienie przebiegu realizacji przedsięwzięć na wieloletnie programy, projekty
lub zadania związane z programami realizowanymi z udziałem środków,
o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3
ustawy o finansach publicznych;
3) zestawienie tabelaryczne oraz
omówienie przebiegu realizacji przedsięwzięć w ramach programów, projektów
lub zadań, które będą realizowane a nie są zaliczone do innych rodzajów;
4) zestawienie tabelaryczne oraz
omówienie przebiegu realizacji przedsięwzięć w ramach umów, których
realizacja w roku budżetowym i latach następnych jest niezbędna do
zapewnienia ciągłości działania jednostki;
5) zestawienie tabelaryczne oraz
omówienie przebiegu realizacji przedsięwzięć na udzielane przez Powiat
gwarancje i poręczenia.
§ 9. Informacja
z wykonania planów finansowych samodzielnych publicznych zakładów opieki
zdrowotnej za I półrocze obejmuje:
1) część opisową wraz z komentarzem dotyczącym istotnych odchyleń w wykonaniu planu finansowego;
2) wykonanie przychodów;
3) wykonanie kosztów;
4) stanów należności i zobowiązań, w tym: wymagalnych.
1) część opisową wraz z komentarzem dotyczącym istotnych odchyleń w wykonaniu planu finansowego;
2) wykonanie przychodów;
3) wykonanie kosztów;
4) stanów należności i zobowiązań, w tym: wymagalnych.
§ 10. Wykonanie uchwały
powierza się Zarządowi Powiatu Skarżyskiego.
§ 11. Traci moc uchwała
Nr 198/XXVI/2012 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 30 lipca
2012r. w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej powiatu oraz
ustalenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu za
I półrocze roku budżetowego.
§ 12. Uchwała wchodzi
w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący
Rady Powiatu Skarżyskiego
Jacek Jeżyk
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego jest zobowiązany podjąć uchwałę normującą tryb prac nad projektem uchwały budżetowej.
W przedmiotowej uchwale określa się wymaganą szczegółowość projektu budżetu, wymogi dotyczące uzasadnienia i materiały informacyjne, które zarząd przedłoży organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego wraz z projektem uchwały budżetowej oraz terminy obowiązujące w toku prac nad projektem uchwały budżetowej tj. w okresie od 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy, aż do dnia podjęcia uchwały w sprawie uchwalenia budżetu. Tryb uwzględnia także w szczególności obowiązki powiatowych służb, inspekcji i straży w toku prac nad tym projektem.
Poza tym zgodnie z art.266 ustawy o finansach publicznych organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego musi określić zakres i formę informacji o przebiegu wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego za pierwsze półrocze, informacji o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej oraz informacji z wykonania planów finansowych samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej za I półrocze.
W związku z powyższym podjęcie uchwały uznaje się za konieczne i uzasadnione.
metryczka
Wytworzył: Rada Powiatu Skarżyskiego (23 marca 2023)
Opublikował: Nina Zolbach (27 marca 2023, 14:40:02)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 475